Bröllopstårta

 

Om ni nu mot förmodan skulle vilja baka en bröllopstårta i fyra våningar så kommer receptet här,
för det saknade jag när jag letade på nätet inför denna uppgift:

BRÖLLOPSTÅRTA I FYRA VÅNINGAR

Du behöver en tårtställning med fyra våningar, finns att hyra eller köpa.

Stor tårtbotten:
12 ägg
6 dl socker
6 dl mjöl
2 msk bakpulver
½ dl vatten

Vispa ägg och socker, blanda sedan i resten av ingredienderna. Häll i bakplåtsklädd långpanna och grädda i 175 gr 20-30 min. Stjälp upp kakan direkt och dra av papperet. Låt svalna.
Gör två stycken stora tårtbottnar som du sedan skär ut så de passar de två största faten i tårtställningen.

Liten tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vatten

Gör på samma sätt som den stora men häll i en rund form ca 26 cm.
Baka två sådana också och skär ut så att de passar de två minsta faten.

Fyllning:
2 kg frysta jordgubbar
1½ kg syltsocker
5 pkt citronfromage (Ekströms) + mjölk

Tina jordgubbarna och häll i en kastrull tillsammans med syltsockret. Värm tills det tjocknar och rör så du mosar jordgubbarna lite under tiden. Låt svalna. Blanda citronfromagen och ställ i kyl, det går förstås även bra att göra egen citronfromage.
Dela alla tårtbottnarna i tre delar, går enklast genom att lägga bottnen på en stor skärbräda och sedan använda en lång tandad kniv att dela med. Bred ut jordgubbsfyllning på första lagret till alla tårtorna, lägg på en botten till och sedan citronfyllning. Vispa lite av grädden (se nedan) och bred ett tunt lager runt och på tårtorna.
Så långt kan du förbereda dagen innan. Jag skruvade isär tårtställningen, gjorde och dekorerade alla tårtorna på de runda faten och transporterade dem så till festlokalen där tårtan skulle ätas och där monterade jag den.

Dekorering:
3 liter vispgrädde
2 msk vaniljsocker
4 msk socker
3 liter färska jordgubbar
200 g mörk choklad
röd och grön marsipan (jag köpte en paket färdig med tre färger)

Vispa grädden med socker och vaniljsocker. Smält chokladen och låt svalna en stund. Häll sedan chokladen i en plastpåse och klipp ett litet hål i ena hörnet. Spritsa ut figurer på bakplåtspapper, till exempel namn och datum, och sedan gjorde jag en massa små hjärtan av resten av chokladen.
Dekorera tårtan med hela eller skivade jordgubbar. Spritsa grädde med tårtsprits runt. På tårta 1 (överst) hade jag ett färdigköpt brudpar, på tårta 2 brudparets namn och på tårta 3 en ros i marsipan. Sedan dekorerade jag allt med chokladhjärtan.
I översta tårtan var jag tvungen att göra ett hål i mitten för att sätta i den sista skruven i ställningen, det fyllde jag sedan igen med grädde (där satte jag brudparet så det syns inte sedan).





Kommentarer
Postat av: Eva-camilla

Vilken jobb det verkar vara! men det är ju lätt värt det om man lyckas få den så god och fin som du gjorde! och det kan jag ju vara den första att intyga; den var verkligen smarrig! Tack än en gång!

Kramar

2009-08-23 @ 09:42:02
URL: http://evamum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0