Måndag och vardag igen

Dagarna bara går under veckorna och jag hinner oftast inte skriva så mycket här. Idag jobbade jag länge och kom hem vid halv sju. Hämtade pojkarna efter fotbollsträningen kl sju och sen hem och hjälpa dem att duscha och fixa lite extra kvällsmat eftersom de alltid är hungriga efter träningen. Sedan såg vi "halv åtta hos mig" tillsammans hela familjen, ganska kul att titta på. Nu sover pojkarna gott och det blir en stund här vid datorn sen ska jag lägga mig och sova, börjar kl 6 imorgon.

Inte mycket av intresse i detta inlägget...här får ni i alla fall ett smaskigt recept på hemmagjord glass:

 Hemlagad limeglass
10 Portioner

3 Äggulor
1 dl Socker
2 tsk Vaniljsocker
1/2 dl Limesaft; färskpressad
skalet av 1 Lime
4 dl Vispgrädde
3 Äggvitor

Lägg äggula, socker, vaniljsocker, saft och skal i en bunke. Låt stå ett tag så att sockret smälter, rör om med några kraftiga tag. Vispa grädden och vänd ner den. Vispa därefter vitorna till ett mycket fast skum (tänk på att skål och visp måste vara rena för att vitorna skall få rätt konsistens). Vänd ner i gräddsmeten. Frys in glassen i en eller flera formar med lock. Den kan stå i frysen ett par månader. Ta fram en mist 20 minuter innan den skall serveras.

Servera glassen i portionsskålar eller på assietter. Lägg jordgubbar runt om och sätt ett mandelflarn på kant i glassen. Ett grönt blad av mynta eller citronmeliss förhöjer elegansen ytterligare.

Lime går att byta ut mot citron.


Kommentarer
Postat av: Eva

Oj! Jag har ALDRIG gjort egen glass.Tycker det verkar så krångligt?!

Ps/längtar också efter sol och husvagn../ds

Kramar

2009-02-02 @ 21:33:13
URL: http://evamum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0