Victor bakar

Victors nybakade semlor!

Idag slutade jag tidigt. Filip hade bestämt med en kompis som han åkte hem till. Victor och jag tänkte baka något tillsammans och Victor ville göra "gräddbullar" vilket betyder semlor/fastlagsbullar. Han godtog inte mitt förslag om att köpa färdiga bullar, mandelmassa och grädde och bara lägga ihop dem :-) Nej han ville baka bullarna, och han skulle göra det själv! Så det  fick han och fixade det bra, med lite assistans i bakgrunden bara.

Hur mycket smör ska det vara?   Smular i jästen.   Lagom varmt ska det vara.

Häller i socker.  Att knäcka ägg är lite svårt.  Handavtryck i degen...  Dags att vispa grädde.

Gott!!

Receptet på bullarna:

Ca 20 st

1 pkt jäst
75g margarin
3 dl mjölk
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
½ tsk hjorthornsalt
1 ägg
ca 9 dl vetemjöl

Smula sönder jästen i en skål. Smält margarinet och häll över mjölken. Värm till 37gr och häll sedan över jästen och blanda. Häll i socker, vanlijsocker, salt, hjorthornsalt, ägg och sist mjölet. Låt jäsa ca 30 min. Rulla bullar och lägg på plåt. Lät jäsa 30 min till och pensla sedan med uppvispat ägg. 250gr ca 5-7 min.

Kommentarer
Postat av: Eva

Vilken duktig kille! Och smarriga såg dom ut..mums!

Han kan inte ha ärvt pappas "matlagningsgener"..hehe

Eller han klarar kanske att koka potatis numera utan att torrkoka dom?! haha :D

Kramar

2009-02-03 @ 18:43:36
URL: http://evamum.blogg.se/
Postat av: Maria svarar:

Haha! Nä det stämmer bra...vissa saker är Victor & Filip redan bättre på att laga. Men han är bra på att diska :-)

2009-02-04 @ 19:19:47
URL: http://tvillingpojkarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0