Tips: Bästa kristyren till pepparkakshuset!

 
 
Varje år får jag frågor om recept på kristyr och hur man gör för att den ska bli så där "lagom". Har aldrig kunnat svara så exakt för jag blandar bara tills det blir bra :-)
Men i år har jag kollat noga, och till det stora pepparkakshuset på bilden gjorde jag såhär:
 
95 g äggvita (3 små ägg)
10 g ättika
500 g florsocker
 
Blanda alltihop i en skål. Vispa en kort stund med elvisp (30-60 sek). Dela upp i olka skålar och färga med hushållsfärg. Jag använde tre olika strutar, en vit med litet hål, en vit med större hål och en blå. Sedan hade jag en med choklad också, se nedan.
Har aldrig använt elvisp innan men fick tips att den håller bättre och inte så lätt tar åt sig av den bruna färgen i det smälta sockret. Så i år gjorde jag det, och det blev både bra och lätt konsistens, och verkar även fungera mot den bruna färgen. Annars är ett annat tips mot det att smälta choklad, låta den svalna lite och spritsa choklad över det bruna i skarvarna. Låt det sedan stelna innan du tar på kristyr ovanpå.
Allra bäst att spritsa med om ni frågar mig är färdiga engångs spritspåsar i plast som finns att köpa i större mataffärer. Näst bäst är smörgåspapper som man tejpar ihop till en strut. Bakplåtspapper funkar för det mesta dåligt eftersom tejpen inte fastnar. 

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Fint!

2014-12-14 @ 20:36:13
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
myTaste.se

2014-12-18 @ 13:41:49
URL: http://www.mytaste.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0