Casper på stranden

 
Har fått många positiva omdömen om de fina bilderna på Casper på stranden, tack!
Tog en hel serie bilder i den situationen så tänkte bjuda på några fler av dem:
 
 
 
 
 
 
 
 
Det finns såklart många åsikter om hur en bra bild ska se ut men några av mina personliga råd när du ska ta bilder som dessa:
 
Första är att alltid vara i nivå med objektet, gäller när man fotograferar barn men också användbart i naturen när man vill fota blommor, insekter, djur. När jag tar bilderna ovan ligger jag alltså på mage i sanden :-) Ger mycket mer närvaro i bilderna tycker jag.
 
Bilder på barn blir alltid bäst om du inväntar barnets naturliga leende åt något än om du försöker skoja fram det. Som synes på en av bilderna så leker Casper med sanden och kom på att man kan kasta upp den över sig själv, så det är det han skrattar åt. Hans mamma står bredvid utanför bilden så ibland vänder han sig mot henne och skrattar. Sen är det ibland en övertro på att alla ska le på foto, många bilder blir jättebra med andra ansiktsuttryck :-) Vill du ändå ha fram ett leende så låt någon annan leka med barnet, som fotograf är det som bäst när du inte märks.
 
Naturliga situationer blir oftast bättre än helt arrangerade. Dessa bilder är inte ett dugg arrangerade utan är fångade i en naturlig situation på stranden. Sen har jag ju olika möjligheter, väljer att fota honom delvis bakifrån för att få havet som bakgrund och fin förstärkning av innehållet i bilden. Sen kan man ju fuskarrangera lite genom att ex. erbjuda barnet leksaker eller annat som passar bra in i bilden (skulle ju ex. kunnat ge Casper lite stenar eller snäckor), och med ett litet barn kan man ju ingripa och vända lite på det eller så när det passar...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0