Pajrecept

Pajdeg/grundrecept:
3 dl vetemjöl
150 g margarin
2 msk kallt vatten

Mät upp mjölet, lägg ner kylskåpskallt margarin skuret i bitar. Finfördela margarinet, tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den vila i kylskåp minst 30 min.
Jag har använt samma grundrecept till alla pajerna, en sats räcker till en paj.
Kavla eller tryck ut degen i en pajform, nagga botten med en gaffel och förgrädda i ugn 200gr i ca 10 min.

Laxpaj 4-6 port
200g fint strimlad gravad el rökt lax
2 avokado
ca 10cm purjolök
½ dl finhackad dill (färsk el fryst)
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
1½ dl riven ost
1 tsk salt
1 krm peppar

Skala, kärna ur och skiva avokadon tunt och fördela i pajskalet. Fördela finstrimlad purjolök och sedan laxen och överst dill. Blanda ägg, mjölk, grädde, ost och kryddor. Häll blandningen över fyllningen och grädda i ugn 200gr ca 30 min.

Köttfärspaj 6 port
500g blandfärs
2 gula lökar
200g färska champinjoner
1 dl passerade tomater
½ dl chilisås
1 dl creme fraiche
salt, peppar, oregano
2 tomater
1½ dl riven ost

Skala och hacka löken och skiva champinjonerna. Stek i lite matfett, tillsätt färsen och finfördela den med gaffel tills allt är genomstekt. Tillsätt passerade tomater, chilisås och kryddor. Låt puttra några minuter och ha till sist i creme fraichen. Häll i pajskalet, lägg överst några strimlor som du sparat av pajdegen, skivade tomater och riven ost. Grädda i ugn 20 gr ca 20 min.

Kycklingpaj 4-6 port 
500g strimlad kycklingfilé
1 gul lök
1 stor röd paprika
100g philadelphiaost
1 burk tropical el pineapple salsa (från tacohyllan)
1½ dl riven ost

Hacka löken och strimla kycklingen. Stek lök och kyckling i lite matfett. (Det går också bra att använda köttet från en grillad kyckling). Tillsätt den finhackade paprikan på slutet. Ta sedan i salsasåsen och philadelphiaosten. Rör om noga och häll sedan i pajskalet. I originalreceptet ska man ha ½ burk green chili under kycklingröran men jag väljer att servera den bredvid så man själv kan välja hur starkt man vill ha. Strö över riven ost och grädda i ugn 200gr ca 20 min.




Bilden är tagen innan sista gräddningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0