Lussebullar



Igår bakade vi lussekatter. Provade ett nytt recept och de blev riktigt goda!

Saffransbullar ca 60 st
Deg 1:
5 dl mjölk
75 g jäst
1 dl socker
12 dl vetemjöl
1 g saffran
Deg 2:
4 dl mjölk
2 dl socker
300 g rumstempererat smör
6 äggulor
en nypa salt
20 dl vetemjöl
ägg, russin och pärlsocker

Värm mjölken till den första degen fingervarm och häll den i en bunke eller degblandare. Blanda ner jäst, socker, mjöl och saffran. Knåda degen i minst 5 min och låt sedan jäsa 1 timme.
Värm mjölken till den andra degen. Häll mjölk, socker, smör, äggulor, salt och mjöl i den första degen. Arbeta samman de båda degarna i minst 10 min. Låt jäsa 1½ timme.
Häll ut degen och forma lussebullar. Lägg dem på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 175 grader. Låt jäsa i 30 min. Pensla med uppvispat ägg och dekorera med russin och pärlsocker. Grädda i 8-12 min.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0