I släktens fotspår

 
 
Eftersom jag har många förfäder som bott i trakterna så åkte vi också på en liten tur för att besöka några av platserna. I Hörja församling nära Tyringe finns en liten by som heter Strandböke. Den letade vi oss fram till, några gårdar i skogen längs en grusväg.
I Strandböke bodde en familj i slutet av 1600-talet som har stor betydelse i min släktforskning. Det var en man som hette Nils och hans fru som tyvärr inte är namngiven i de källor jag hittat. De fick minst sex barn: Sven f. ca 1687, Beretta f. 1690, Inger, f. 1692 Jacob f. 1695, Elna f. 1698 och Lasse f. 1703. 
Sven är Glenns farmors farfars farfars farfar, och brodern Jacob är min mormors farfars farfars morfar, rätt så häftigt! Och gården har bebotts av mina släktingar i många generationer fram till 1800-talet, så det var intressant att se platsen.
 
 
Vi besökte också kyrkan i Hörja. På kyrkogården finns denna gamla gravsten över Åboen Sven Persson, Bosabygget f.1823 och d. 1892, samt hans hustru Nilla Gammalsson f. 1831 och d. 1907.
De levde sitt liv i Saxtorp och Bosabygget som också är gårdar/små byar i närheten. Sven var först gift med Nillas storasyster Johanna, och de fick fyra barn. En dotter Pernilla som sen skulle bli min mormors farmor, och tre söner. Johanna blev sjuk och dog bara 32 år gammal. Sven gifte då om sig med Johannas syster Nilla, och de fick ytterligare tio barn, varav en dotter efter den tidens bruk fick namnet Johanna efter sin moster. 
 
 
Även denna Johanna dog tyvärr ung, och här är hennes gravsten som vi också hittade. 
 
 
 
Vi hittade även gravstenen efter Johannas och Nillas bror, Per Gammalsson, som enligt stenen varit kyrkovärd. Jag vet dock inte så mycket mer om Per, men får försöka gå vidare med att ta reda på...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0